Na železničních vozech je možné v provozu nastavit různé režimy brzdění, nebo zvolit potřebný brzdící účinek podle stavu ložení nákladního vozu, k tomu slouží ruční přestavovače umístěné po obou stranách vozu na dobře viditelném místě. Pořadí zařazených režimů musí být z obou stran vozidla stejné, proto je mezi přestavovače na opačných stranách vozu vložen převod. Žlutou barvou značené páky přestavovačů režimů brzdy mají buď tvar rukojeti (obr. 2), pak jde o přestavovač režimů brzdy pouze prvního způsobu brzdění (P, R, R+Mg). Pokud je možné rukojetí přestavovače zvolit režimy brzdy prvního i druhého způsobu brzdění, je tato rukojeť zakončena koulí (obr. 1 poz. 3).
obr. 1: přestavovače brzdy |
Páky přestavovače brzdícího účinku prázdný - ložený mají červenou barvu a tvar podle obrázku 1 poz. 2.
obr. 2: přestavovač osobní - rychlík |
Každé vozidlo vybavené samočinnou tlakovou brzdou má alespoň na jedné straně páku vypínacího ústojí brzdy 1, kterou je možné vypnout tlakovou brzdu na daném vozidle z činnosti. Vypínací ústrojí tlakové brzdy se pouřívá především při poruše brzdy na vozidle, nebo nemá-li vozidlo možnost nastavit odpovídající režim brzdy, použitelný v dané soupravě vlaku.
vagony. cz / pojezdy / brzda / pneumatická část / přestavovače brzdy