Dvoustupňová brzda
Účinek brzdy vybavené litinovými brzdovými špalíky přitlačovanými na jízdní plochu kola (viz článek špalíková brzda) je přímo závislý na přitlačovací síle a na součiniteli smykového tření mezi špalíky a kolem.
|
obr.1: odstředivý regulátor
|
Při zvyšující se rychlosti vozidla klesá součinitel smykového tření, proto abychom udrželi stejný účinek brzdy i při vyšších rychlostech, musíme při zvyšující se rychlostí zvyšovat i sílu, kterou jsou
brzdové špalíky přitlačovány ke kolu.
Plynulé zvyšování síly přitalčující brzdové špalíky ke kolu by bylo technicky náročné, proto je brzda konstruována pouze jako dvoustupňová.
Dvoustupňová brzda DAKO R
Dvoustupňová rychlíková brzda DAKO R při brzdění v rychlosti vyšší než 85 km/h přepne pomocí odstředivého regulátoru brzdu na vysoký stupeň brzdění, při němž je tlak v brzdovém válci až 3,5 baru.
Vysoký stupeň brzdění je udržován až do chvíle, kdy při zpomalování vozu klesne rychlost pod 50 km/h, kdy odstředivý regulátor opět přepne na nízký stupeň brzdění,
kdy je maximální tlak v brzdovém válci 1,9 barů a tím se sníží i přítlak brzdových špalíků.
Rychlíková brzda DAKO-R je tvořena:
- Rozváděč DAKO-CV 1R (na obr. 2 zařízení I) se liší od rozváděče DAKO-CV 1, používaného pro osobní a nákladní vozy, jen tím, že přestavný kohout rozváděče je přizpůsoben pro přestavování v poloze „osobní — rychlík" (na některých vozidlech je kohout zajištěn v poloze „rychlík") a že na přestavném
kohoutu je nátrubek, ze kterého je odebírán stlačený vzduch pro odstředivý regulátor DAKO-K.
Rozváděč není přímo spojen s brzdovým válcem, ale přes komoru stálého objemu — řídicí komoru — umístěnou v přídavném ventilu DAKO-R, která teprve řídí činnost brzdového válce.
- Přídavný ventil DAKO-R (na obr. 2 zařízení VI) Zajišťuje plnění brzdového válce stlačeným vzduchem o tlaku max. 3,8 ± 0,1 baru při brždění z vysoké jízdní rychlosti a o tlaku max. 1,9 ±0,1 baru při brždění z malé jízdní rychlosti. Tlakové impulsy, které řídí účinkování přídavného ventilu,
přicházejí jednak z rozváděče do řídicí komory a na písty přídavného ventilu, jednak z odstředivého regulátoru do přestavného ústrojí ventilu. Přídavný ventil DAKO-R se montuje mezi přírubu pomocného vzduchojemu a upevňovací přírubu rozváděče DAKO-CV 1R.
- Odstředivý regulátor DAKO-K (obr. 2 zařízení V) Je umístěn na nápravovém ložisku místo víka ložiska. Náhon regulátoru obstarává unášecí příčka spojená s nápravou. Odstředivý regulátor obsahuje 4 závaží, přitlačovaná
regulační pružinou na unášeč. Závaží se otáčejí s unášečem a odstředivou silou se rozevírají, přičemž přestavují ventily ve vzduchové části regulátoru. Tím dává odstředivý regulátor přídavnému ventilu DAKO-R povely k nastavení
nízkého nebo vysokého stupně brždění. Při brždění z vysoké jízdní rychlosti dává odstředivý regulátor povel k přestavení na nízký stupeň při poklesu rychlosti na 50 km/h
- Přestavovač osobní-rychlík
- Tlačítko pro zkoušení vysokého účinku brzdy (obr. 2 zařízení VII) slouží k vyzkoušení vysokého stupně brzdění při zkoušce brzdy, kdy vozidlo stojí. Při stisknutí tlačítka obejdete odstředivý regulátor a způsobíte naplnění brzdového válce tlakem 3,9 bar.
Interaktivní obrázek funkce dvoustupňové brzdy DAKO R
Kliknutím na obrázek 2 změníte provozní stavy brzdy na obrázku a popis v okně nad ním.
|
popis k obrázku 2 - kliknutím na obr. 2 dojde ke změně
|
|
obr.2: interaktivní obrázek brzdy DAKO R - KLIKNI!!!
|
vagony. cz / pojezdy / brzda / pneumatická část / rychlíková brzda