Rozchod koleje, měřený 14 mm pod temenem kolejnice je 1435 mm, vnější rozchod dvojkolí, měřený 10 mm nad styčnou kružnicí 1410 až 1426 mm. Vůle, kterou má dvojkolí vozidla v kolejovém kanálu, může být až 9 mm. Rozměry rozchodu koleje a dvojkolí jsou měřeny v jiných výškách, proto vůli dvojkolí v kolejovém kanálu počítáme 11 mm.
Po jednostranném vyčerpání vůle vlivem odstředivé síly působící na vozidlo v oblouku dojde k dotyku hlavy kolejnice a okolku kola.
U staršího kuželového obrysu byl dotyk kola a kolejnice dvojbodový, v současné době při neopotřebovaném obrysu je dotyk jednobodový v bodě D. Kolejnice působí na okolek silou R, která je reakcí na sílu kterou působí okolek na hlavu kolejnice. Síla R je výslednicí dvou působících sil, ve směru tečny působící třecí síly T a k ní kolmé normálové síly N.
Výslednou sílu R rozložíme na svislou kolovou sílu Q a vodorovnou vodící sílu Y. Velikost sil Y a Q závisí na konstrukci vedení dvojkolí a vypružení vozidla, jeho rychlosti a stavu koleje.
Bezpečnost proti vykolejení je dodržena, když platí: |
V rámci schvalovacího procesu nových vozidel jsou pomocí měrného dvojkolí, vybaveného tenzometry pro měření jeho deformace, měřeny kolové síly Y a Q pro stanovení bezpečnosti proti vykolejení.
vagony. cz / pojezdy / dvojkolí / kola / jízdní obrys |