obr.1: membránová pružina podvozku 8 - 833 |
Vzduchová pružina je u kolejových vozidel používána jako pružící prvek druhotného vypružení. Vlastní vzduchová pružina může být vlnovcová, která je tvořena pryžovým vlnovcem a kordovou vložkou, nebo membránová (viz obr.1).
Vlnovcové pružiny nejsou příliš vhodné pro druhotné vypružení kolejových vozidel z důvodu jejich ne příliš vhodné charakteristiky a především pro nemožnost jejich použití i pro příčné vypružení.
Při použití vzduchových pružin je skříň vozu uložena bezkolébkově přímo na rám podvozku. Vzduchové pružiny zajišťují svislé a příčné vypružení a umožňují natáčení podvozku vůči skříni vozu. Přenos podélných sil, vznikajících mezi rámem podvozku a skříní vozu musí být řešen zvláštním zařízením (podélné táho, lemniskátový mechanismus). Porucha vzduchových pružin je signalizována palubním počítačem vozu vozidlo je nouzově vypruženo nouzovou pryžovou pružinou (obr.2 poz.1), umístěnou uvnitř vzduchové pružiny.
Druhotné vypružení podvozku 8 - 833
Druhotné vypružení podvozku 8 - 833 tvoří dvě vzduchové pružiny membránového typu (obr.2 pozice 2) uložené na pryžových přídavných pružinách (obr.2 poz.1). Membrány umožňují natáčení podvozku vůči skříni vozu a fungují v součinnosti s vymezujícími narážkami jako příčné vypružení.
Na podvozku jsou dvě pružiny ovládané regulačními ventily. Ventily v závislosti na poloze skříně vozu vůči rámu podvozku regulují tlak vzduchu v pružinách. Regulační ventily jsou uchyceny na spodku vozu a s podvozkem jsou spojeny stavitelnými táhly. Úpravou délky jednotlivých táhel se nastavuje výška nárazníků a velikost kolových tlaků.
Při poruše vzduchového vypružení je možné jet i s cestujícími na nouzové pryžové odpružení, umístěné uvnitř vzduchových pružin, rychlostí maximálně 80 km/h do vzdálenosti 250 km. Bez cestujících podmínka vzdálenosti neplatí.
obr.2: řez membránovou pružinou |
Regulační ventil řídí v závislosti na zatížení vozu tlak vzduchu ve vzduchových pružinách a
obr.3 plnění pružiny |
Zatěžování vozidla - plnění (obrázek 3)
Při zatížení skříně dojde ke stlačení vzduchu v pružinách a tím k poklesu skříně vozu vůči podvozku. Tento pohyb vychýlí ovládací páku ventilu (obr.3 poz.4) směrem nahoru. Společně s ovládací pákou se natáčí vačkový hřídel (obr.3 poz.3), který nadzvedne plnící píst (obr.3 poz.1). Tím se otevře plnící sedlo a tlakový vzduch proudí z napájecího potrubí kanálem v tělese ventilu do výstupního hrdla a dále do vzduchové pružiny. Jejím plněním se začne pohybovat skříň vozidla nahoru a ovládací páka ventilu se vrací do rovnovážné polohy (viz obrázek 5, modrá barva značí tlak v pružině), čímž se uzavře plnící sedlo.
Odlehčování vozidla - vypouštění (obrázek 4)
|
|
Při jízdě, kdy výškové pohyby skříně jsou malé, pracuje ventil v tzv. pásmu necitlivosti.
vagony. cz / pojezdy / vypružení / vzduchová |