Detektor vykolejení
Detektor vykolejení je pneumatické zařízení reagující na prudká vertikální zrychlení vozu, kdy při překročení nastavené mezní hodnoty zrychlení je otevřen kohout záchranné brzdy a aktivováno nouzové brzdění. Kromě spojení s hlavním potrubím nepotřebuje přístroj jiné napájení.
Pneumatický detektor vykolejení EDT101
Výrobek firmy Knorr-Bremse AG, Mnichov homologovaný podle UIC 541-08 je kombinací dvou zařízení:
- Snímač zrychlení. Při dopadu vykolejeného vozu na štěrkové lože překoná kinetická energie akumulovaná při pádu vozidla v závaží (obr. 1 barva žlutá) pružinu a závaží pohybem dolů vypustí tlak z prostoru E (na obr. 1) vypouštěcím otvorem dole do ovzduší.
Detektor musí zareagovat při dosažení zrychlení (v tomto případě záporné) 11,5 g. Aby nedošlo k aktivaci detektoru vlivem vibrací za normálního provozu, nesmí detektor v rámci necitlivosti zareagovat při zrychlení menším než 6,5 g.
- Záchranná brzda pracuje na principu porovnávání tlaku nad pístem (na obr. 1 prostor C a pod pístem (prostor D). Dojde - li vlivem otevření ventilu závažím k poklesu tlaku v prostoru E, sníží se tlak i v prostoru C.
Rozdíl tlaků v prostorech C a D překoná tlak pružiny pístu se sedlem záchranné brzdy (na obr. 1 oranžově) a dojde k posunu pístu směrem nahoru, kde je otevřeno sedlo ventilu záchranné brzdy, otvorem B uniká tlak z hlavního potrubí do ovzduší a následkem toho dojde k zastavení vlaku.
Vlivem zvýšeného tlaku v prostou
B dojde k vysunutí indikátoru vykolejení (na obr. 1 čeveně).
Interaktivní obrázek (klikni na obr. 1)
| obr.1: interaktivní obrázek detektoru, popis je vpravo
|
|
|
Umístění detektoru vykolejení
Detektor vykolejení je montován na čelník spodku vozu, přívod stlačeného vzduchu z hlavního potrubí je řešen odbočkou z spojkového kohoutu
|
obr.2: umístění detektoru vykolejení
|
hlavního potrubí (obr. 2 poz.
4). Pracovní tlak tedektoru se pohybuje v rozmezí 4 až 6 bar. V případě poruchy lze detektor vypnout přestavením páky vypínacího kohoutu (obr. 2 poz.
1) do vodorovné polohy. Vypínací kohout je součástí
nosiče na který je namontován vlastní detektor (viz obr. 2).
Vozy s instalovaným detektorem vykolejení jsou označeny piktogramem (obr. 2 poz. 5).
-
Páka vypínacího ventilu detektoru
-
Indikátor vykolejení
-
Výfuk z hlavního potrubí
-
Spojkový kohout hlavního potrubí
-
Piktogram instalovaného detektoru
vagony. cz / technika / detektor vykolejení