Tento typ nárazníků, objevující se již běžně u nových konstrukcí lokomotiv se díky nařízení předpisu pro přepravu nebezpečných věcí objevil nově především na cisternách, ale objevuje se i na jiných typech nákladních vozů. Tyto nárazníky zajišťují lepší ochranu převáženého zboží před poškozením při posunu, nebo při nehodě.
Při najetí vozidla na jiné vozidlo rychlostí vyšší než 12 km/h dojde k trvalé deformaci nárazníků, jak je patrné ze spodního obrázku.Opatření RID rozlišují mezi velikostí absorbované energie u nově postavených vagónů (400 kJ) a její velikostí u již používaných vagónů (250 kJ). Nárazníky IP400 jsou navrženy speciálně pro nově vyráběné vagóny. Hlavní výhodou tohoto řešení je možnost namontovat nárazník bez jakéhokoliv zásahu do nosníku vagónu. U nárazníku typu IP400 se nárazová energie absorbuje pomocí expanze vnitřního pouzdra nárazníku. Díky speciální konstrukci je toto zařízení funkční i po kolizi. Nárazníky IP 400 s kolizními moduly se dají osadit tlumiči nárazů kategorie A nebo C. Nárazníky splňují požadavky UIC 526-1, UIC 573 a předpisy RID vztahující se k ochraně nebezpečných materiálů při přepravě. Nárazníky mají dobré funkční parametry a provozní spolehlivost v rozsahu teplot mezi -40° a +50 °C. (firma AXTONE s.r.o.)
Na náraznících typu crash je umístěna vícejazyčná tabulka s instrukcemi, jak poznat nárazník po nepřípustném nárazu. Je-li nárazník kratší a žluté trojúhelníky nejsou viditelné, je třeba vagon vyřadit z provozního parku a uvědomit majitele.
vagony. cz / technika / crash nárazník |