Po počátečním, lze říci pionýrském období železnice, se železniční vozy pro jednotlivé účely jistým způsobem standardizovaly. Proto již na konci minulého století nalézáme charakteristické znaky poštovního vozu, které, ač se konstrukce měnily a zdokonalovaly, přetrvaly ve vzhledu našich vozů vlastně až do padesátých let. Podle této, dnes již „klasické" koncepce se vůz dal snadno rozpoznat.
Služební vůz řady Dd | Poštovní vůz ř. F (dnes by byl označen Post) |
Služební vozy: | Poštovní vozy: |
Vůz byl součástí každého řádného vlaku. | Vůz byl řazen ve vybraných spojích |
Vůz průchozí (vybaven čelními přechodovými můstky). | Vůz neprůchozí. |
Kancelář vlakvedoucího malá. Vystouplá okna byla zaváděna později | Kancelář rozsáhlejší, určena zaměstnancům pošty k třídění poštovních zásilek za jízdy. |
Bočnice skladiště s posuvnými dveřmi obdobnými jako u nákladních vozů | Bočnice skladiště opatřeny dvoukřídlými dveřmi často poněkud zapuštěnými. |
Vůz slouži k přepravě zásilek svěřených k přepravě ČSD jako spoluzavazadlo. | Vůz je určen k přepravě poštovních zásilek |
Ve skladišti některých vozů vymezen prostor pro přepravu psů, přístupný jen zvenku. | Na bočnicích v místě kanceláře schránky na dopisy, přístupné zvenčí |
Z představku, opatřeného klikou ruční brzdy, možno vstoupit do kanceláře vlakvedoucího nebo přejít do soupravy. | Brzdařská plošina (otevřená ani uzavřená bočními dveřmi) neumožňuje vstup do vozu. Navíc umístěna většinou na straně skladiště. |
Vůz pro osobní vlaky vybaven jen parním topením. (Služební vozy pro nákladní vlaky ale dodatečně vybaveny i kamny pro případně umístění vozu na konec nákladního vlaku nebo pro nově trakce). | Vůz vybaven parním topením i kamny (úřadovna je v provozu již před zařazením vozu do vlaku). |
Vozy bez nástřešku. | Pro zlepšení pracovních podmínek poštovních zaměstnanců vozy opatřeny proskleným nástřeškem. Nejprve jen nad kanceláří, později přes celou délku střechy. V následujícím období však býval často odebírán a nahrazován stropními okny (u novějších konstrukcí již z výroby) nebo byl rušen bez náhrady. Zřejmým důvodem byla snazší údržba a z ní vyplývající lepší těsnost střechy. |
Na našich železnicích však existovaly, byť v počtu mnohem skromnějším, také vozy, které slučovaly obě funkce — vozy řad DF, DFa, DF/u, ale i CDFlm. Potom se vůz zpravidla vyznačoval oběma druhy charakteristických znaků. V bočnici byly jak dvoukřídlé dveře (pošta), tak i posuvné (služební část) a také na tomto čele byl i přechodový můstek. Pouze vozy řady CDFlm byly průchozí a měly, s ohledem na své malé rozměry, boční dveře do těchto prostorů jen jedny společné. Použití nalezly spíše na místních výkonech. Oběh poštovního vozu se přece jen liší od oběhu služebního vozu a to bylo zřejmě důvodem, proč nebyly tyto vozy příliš rozšířeny.
Druhá světová válka napáchala škody ve vozovém parku nejen přímo, zničením či poškozením vozidel, ale i nepřímo, tím, že ve válečných letech vozový park nebyl obnovován. To se v plné míře týká poštovních vozů, a tak není divu, že v letech poválečné obnovy nalézáme v provozu jak řadu vozů přestárlých, tak i četné vozy trofejní. Zatímco přestárlé vozy byly záhy vyřazovány, což bylo umožněno novými dodávkami poštovních vozů z našich závodů, udržely se ty ostatní v provozu často až do poloviny sedmdesátých let. Bylo to dáno tím, že při obnově vozového parku osobních vlaků došlo na úplnou výměnu poštovních vozů až docela nakonec.
Nátěry a označování poštovních vozů v uvedeném období byly analogické s nátěry a označováním osobních vozů ČSD. Vozy měly zásadně tmavozelený nátěr, do roku 1957 bílé, potom žluté nápisy. Po roce 1945 se pokračovalo v označování poštovních vozů systémem zavedeným ve dvacátých letech, tj. číselnou skupinou 5-...., po inventarizaci v roce 1957 obdržely skupinu 9-.... a ve druhé polovině šedesátých let ty, s nimiž se počítalo v dalším provozu, obdržely dvanáctimístné mezinárodní označení.
Charakteristickým a početně zastoupeným typem v poválečném období byl vůz řady Fk. Jeho konstrukce vychází z typu vyráběného na počátku století ještě s plynovým osvětlením; v polovině dvacátých let byla inovována a vozy byly s elektrickým osvětlením, tlakovou brzdou a dalšími úpravami vyráběny až do roku 1933.
Vůz na fotografii je v původní podobě, ale již po oplechování střechy. Fk 5-1402 (Kopřivnice, 1927, č. 50073), za války u tzv. ČMD, 1951 generální oprava, nová čísla 9-2102, 00-20053.
Výkres zachycuje jeho podobu z padesátých let, poslední léta provozu v Praze.
Vůz na výkresu vpravo nese většinu úprav těch vozů, které po roce 1945 prošly generálními opravami. Při nich byl sejmut nástřešek a doplněna střešní okna, zřízeno uzavřené brzdařské stanoviště, přesunuta okna skladiště (vždy do středu zbývající plochy stěny) a původně byly ještě ponechány střešní držáky koncových návěstí a výstupní žebřík s lávkou. Ty byly, spolu s likvidací střešních oken, sejmuty při dalších úpravách vozu. Na výkresu je vůz K. k. St. B. Fkg 41-769 (Graz, 1916), u ČSD Fk 5-1811, za války u tzv. ČMD, 1956 generální oprava, nové číslo 9-2052, přidělené 00-20012 se na vůz nedostalo; výkresem dokumentovaná podoba je z jara 1971, kdy byl odstaven na nádraží Praha-Těšnov
Výkres vlevo ukazuje vůz se zjednodušeným oplechováním a s dalšími drobnými změnami, které se provedly při poslední dílenské obnově. Jedná se o vůz Fk 5-1405 (Kopřivnice, 1927, č. 50076), za války u tzv. ČMD, 1958 generální oprava, nová čísla 9-2108, 00-20059, zrušen v říjnu 1973. Výkres jej zachycuje s novým nátěrem, provozní, v září 1971 na nádraží Praha-Těšnov.
Základní charakteristika vozu Fk
Vůz řady Fk je dvounápravový poštovní vůz zastaralé konstrukce s dřevěnou kostrou skříně, určený pro přepravu pošty v osobních vlacích na vedlejších a místních tratích do rychlosti 60 km/hod.
Vůz má dvě nápravy s kluznými ložisky. Brzda vozu je tlaková, nejčastěji soustavy Knorr. Vytápění vozu je parní oběžné. Osvětlení vozu je elektrické žárovkové. Spodek vozu je nýtovaný z válcovaných profilů. Skříň je dřevěná, zevně oplechovaná. Vůz je půdorysně rozdělen na výpravnu uzávěrů a skladiště. Vozy této řady se vyráběly do roku 1933 a liší se v některých detailech podle let výroby a výrobce.
HLAVNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Váha prázdného vozu | 13500 kg |
Ložná váha vozu | 5000 kg |
Délka vozu přes nárazníky | 9770 mm |
Délka skříně | 8650 mm |
Šířka skříně | 3000 mm |
Výška střechy od temene kolejnice | 4320 mm |
Průměr styčné kružnice kola | 1000 mm |
Rozvor | 5800 mm |
Počet oddílů | 2 |
Počet záchodů | 1 |
Nejvyšší dovolená rychlost vozu | 60 km/h |
Brzdící váha | 11 t |
Nejmenší poloměr oblouku, kterým může vůz projíždět traťovou rychlostí | 150 m |
Obrys vozu | Podle ČSN 28 0330 |
Prameny : Železničář Ž 86, Jindra, Frolík - Osobní vozy ČSD Nadas 1967
vagony. cz / historie / starší poštovní vozy |